Regulamin Rady Nadzorczej
Spółdzielni Mieszkaniowej „Pod Jaworami” we Wrocławiu
§ 1
Rada Nadzorcza, zwana dalej Radą jest statutowym organem Spółdzielni Mieszkaniowej „Pod Jaworami” we Wrocławiu sprawującym kontrolę i nadzór nad jej działalnością.
§ 2
Rada działa na podstawie przepisów ustawy Prawo spółdzielcze, ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, statutu Spółdzielni oraz niniejszego Regulaminu.
Zakres działania Rady określa statut Spółdzielni.
§ 3
Rada Nadzorcza wykonuje swoje czynności kolegialnie, może jednak delegować swoich członków do wykonywania poszczególnych czynności nadzorczych, z których będą sporządzali i przedkładali Radzie Nadzorczej pisemne sprawozdania.
Członkowie Rady wybierają ze swego grona w głosowaniu tajnym Prezydium Rady: Przewodniczącego, Zastępcę Przewodniczącego oraz Sekretarza. Wybór dokonywany jest na pierwszym posiedzeniu Rady zwoływanym w terminie do 14 dni po odbyciu Walnego Zgromadzenia, na którym dokonano powołania nowej Rady.
Pierwsze posiedzenie Rady po jej powołaniu - celem ukonstytuowania się Rady - zwołuje i prowadzi Przewodniczący Walnego Zgromadzenia, które dokonało tego powołania.
§ 4
W celu wykonywania swoich zadań Rada może żądać od Zarządu, jego członków i pracowników Spółdzielni wszelkich sprawozdań i wyjaśnień, przeglądać księgi, dokumenty oraz sprawdzać bezpośrednio stan majątkowy Spółdzielni.
Prawo do wglądu we wszystkie dokumenty, księgi i sprawozdania przysługuje Radzie, jako organowi kolegialnemu. Członkowie Rady, w tym jej Prezydium mogą korzystać z tego prawa, jeżeli zostali upoważnieni uchwałą Rady powierzającej im przeprowadzenie analiz i badań, których wyniki maja być przedstawione do oceny Rady.
Członkowie Rady nie mogą wydawać bezpośrednio poleceń członkom Spółdzielni, członkom Zarządu i pracownikom Spółdzielni.
Prawa wszystkich członków Rady są równe.
§ 5
Członkowie Rady zobowiązani są do przestrzegania tajemnicy służbowej w zakresie uzyskanych informacji dotyczących wewnętrznych dokumentów Spółdzielni, a w szczególności umów, których treść powinna pozostać poufna (tajemnica handlowa) oraz dokumentów, które Spółdzielnia pozyskuje od podmiotów zewnętrznych.
Członek Rady obowiązany jest przestrzegać przepisów ustawy o ochronie danych osobowych, w zakresie uzyskanych w związku z pełnioną funkcją danych osobowych członków i pracowników Spółdzielni.
§ 6
Rada wybiera ze swego grona Prezydium Rady określone w § 3 ust. 2 niniejszego Regulaminu.
Zadaniem Prezydium Rady jest organizowanie pracy Rady. Nie można mu powierzać kompetencji Rady Nadzorczej w okresach pomiędzy posiedzeniami Rady.
Do zakresu działania Prezydium Rady należy:
przygotowywanie posiedzeń Rady poprzez ustalanie porządku obrad Rady, wyznaczanie referentów spraw, które mają być przedmiotem obrad Rady, ustalanie terminów posiedzeń Rady,
przygotowywanie materiałów na posiedzenia Rady,
przygotowywanie projektów uchwał i innych materiałów, które mają być przedmiotem obrad,
opracowywanie projektów planów pracy Rady i sprawozdań z jej działalności,
nadawanie biegu uchwałom i czuwanie nad ich realizacją,
koordynowanie prac Rady z działalnością jej Komisji,
ustalanie dyżurów członków Rady,
Posiedzenia Prezydium Rady zwołuje Przewodniczący lub jego Zastępca.
§ 7
Prezydium i Komisje Rady mają tylko charakter pomocniczy dla Rady i nie mogą podejmować żadnych decyzji ani formułować wiążących zaleceń pod adresem członków i organów Spółdzielni czy też jej pracowników.
§ 8
Posiedzenia Rady odbywają się, co najmniej raz na 3 miesiące.
Posiedzeniami kieruje Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności zastępca, który otwiera posiedzenie, poddaje pod głosowanie porządek obrad w celu jego przyjęcia oraz stwierdza prawomocność posiedzenia zgodnie z § 9 ust. 1 i 2 niniejszego Regulaminu.
Każdy członek Rady Nadzorczej a także Zarząd Spółdzielni może zgłosić Przewodniczącemu Rady wniosek o wniesienie konkretnej sprawy do porządku obrad najbliższego posiedzenia. Zgłoszenie powinno być dokonane na piśmie, nie później niż na trzy dni przed terminem posiedzenia. O włączeniu sprawy do porządku obrad decyduje Rada przy głosowaniu nad jego przyjęciem.
Członkowie Rady w wyniku głosowania nad porządkiem obrad mogą skreślić z porządku obrad poszczególne sprawy lub odłożyć ich rozpatrzenie do następnego posiedzenia a także zmienić kolejność rozpatrywania spraw objętych porządkiem obrad.
W posiedzeniach Rady, jej Prezydium oraz Komisji mogą uczestniczyć z głosem doradczym członkowie Zarządu oraz na zaproszenie Rady Nadzorczej - także inne osoby.
§ 9
Rada może podejmować uchwały jedynie w sprawach objętych porządkiem obrad podanym do wiadomości członków Rady i zatwierdzonym zgodnie z § 8 ust. 3 niniejszego Regulaminu.
Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, z wyjątkiem sytuacji przewidzianych Statutem Spółdzielni. Głosowanie tajne odbywa się także na żądanie przynajmniej 1/3 obecnych na posiedzeniu członków Rady.
Przy obliczaniu wymaganej większości głosów dla podjęcia uchwały uwzględnia się tylko głosy oddane „za” i „przeciw” uchwale.
Jeżeli w głosowaniu padła równa liczna głosów „za” i „przeciw” uchwałę uznaje się za niepodjętą.
Uchwały podpisywane są przez Przewodniczącego Rady lub jego Zastępcę oraz Sekretarza Rady.
§ 10
Uchwały Rady w sprawach wynikających ze stosunku członkostwa i innych przewidzianych w Statucie Spółdzielni, od których członkowi Spółdzielni przysługuje prawo odwołania do Walnego Zgromadzenia powinny być zaprotokołowane wraz z uzasadnieniem.
Członkowi Spółdzielni przysługuje prawo zapoznania się w siedzibie Spółdzielni z uchwałami Rady podjętymi w sprawach ogółu członków Spółdzielni lub w indywidualnej sprawie członka. Uprawnienia te nie obejmują treści uchwał, których ujawnienie naruszałoby przepisy ustawy o ochronie danych osobowych albo tajemnicę handlową.
§ 11
Rada nie może podejmować decyzji zastrzeżonych w Statucie do kompetencji innych organów Spółdzielni.
§ 12
Rada powołuje w zależności od potrzeb Komisje stałe lub doraźne ustalając ich liczebność i powołuje przewodniczącego Komisji.
W uchwale Rady powołującej Komisję należy określić jej cel, zadania i ustalić zakres jej działań.
Komisje stałe pracują zgodnie z odrębnymi regulaminami uchwalonymi przez Radę Nadzorczą.
§ 13
Posiedzenia Rady są protokołowane przez Sekretarza Rady.
Protokół z posiedzenia Rady powinien zawierać:
kolejny numer oraz miejsce i datę posiedzenia,
imiona i nazwiska członków Rady i innych osób biorących udział w posiedzeniu,
porządek obrad,
stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
zwięzłe streszczenie kolejnych spraw objętych porządkiem obrad oraz wynik głosowania nad uchwałami objętymi porządkiem obrad,
wnioski członków Rady, które nie zostały przyjęte przez Radę, o ile wnioskodawca tego zażąda.
Wnioski zgłaszane przez członków Rady w trakcie jej posiedzenia powinny być formułowane na piśmie.
Zalecenia i wnioski wynikające z podjętych uchwał skierowane do Zarządu i innych organów Spółdzielni Rada przekazuje na piśmie.
Poprawki do protokołu Rada rozpatruje na następnym swym posiedzeniu przed zatwierdzeniem protokołu.
Zatwierdzony protokół podpisuje Przewodniczący lub jego Zastępca i Sekretarz Rady.
Jeżeli w porządku obrad znajduje się sprawa dotycząca wykluczenia członka ze Spółdzielni lub wykreślenia członka z rejestru członków w przypadku, gdy zainteresowany członek mimo prawidłowego zawiadomienia o terminie posiedzenia i prawie składania wyjaśnień, na posiedzenie Rady nie przybędzie, Rada rozpatrzy sprawę bez jego udziału.
§ 14
Rada prowadzi rejestr swoich uchwał i wniosków a także okresowo przeprowadza kontrolę ich wykonania.
Dokumentację z posiedzeń Rady – protokoły wraz z załącznikami i podjęte uchwały – przechowuje Zarząd przez 10 lat, w siedzibie Spółdzielni.
§ 15
Członkowie Rady obowiązani są brać udział w posiedzeniach i pracach Rady osobiście.
Członek Rady jest obowiązany niezwłocznie usprawiedliwić swoją nieobecność na posiedzeniu Rady, w formie pisemnej.
§ 16
Rada Nadzorcza jest organem odwoławczym od uchwał Zarządu Spółdzielni.
Rada rozpatruje odwołania od uchwał Zarządu oraz uchyla te uchwały, jeżeli są niezgodne z przepisami prawa.
Rada obowiązana jest rozpatrzyć odwołanie członka w terminie 3 miesięcy od dnia wniesienia odwołania i przesłać odwołującemu się członkowi odpis uchwały wraz z uzasadnieniem – w terminie 14 dni od jej podjęcia.
Uchwała Rady podjęta w trybie odwoławczym jest ostateczna w postępowaniu wewnątrzspółdzielczym.
§ 17
Obsługę techniczno - biurową Rady Nadzorczej zapewnia Zarząd Spółdzielni.
§ 18
Niniejszy Regulamin został uchwalony przez Walne Zgromadzenie w dniu 12.05.2014r. -Uchwała nr 7/2014.