Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej "Pod Jaworami" w dniu 16.12.2013r. podjęła Uchwałę nr 19/7/2013r. w sprawie uchylenia niektórych zapisów "Regulaminu rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków, energii cieplnej i elektrycznej oraz wywozu odpadów komunalnych, konserwacji domofonów, instalacji domofonowej i zapór parkingowych."
Wykreślone zostały:
1. Rozdziłl VIII Zasady rozliczeń z tytułu wywozu nieczystości stałych
2. Rozdział IX Rozliczanie kosztów energii elektrycznej do celów
związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnych
3. Rozdział X Rozliczanie kosztów konserwacji dźwigow osobowych
4. Rozdział XI Koszty konserwacji instalacji domofonowej i zapór parkingowych
Zapisy w/w, wykreślonych rozdziałów zostały przeniesione do Regulaminu w sprawie zasad rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i utrzymania nieruchomości oraz ustalania opłat za używanie lokali."
Poniżej - obowiązujące zapisy Regulaminu w zakresie zasad rozliczania zużycia wody i odprowadzania ścieków, energii cieplnej.
REGULAMIN
ROZLICZANIA KOSZTÓW
ZUŻYCIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW,
ENERGII CIEPLNEJ I ELEKTRYCZNEJ ORAZ
WYWOZU ODPADÓW KOMUNALNYCH
W SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ „POD JAWORAMI”
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE.
§ 1
Podstawy prawne Regulaminu:
1. Ustawa z dnia 07.06.2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków ( Dz. U. z 2001 r. nr 72 poz. 747 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2001 r. nr 4, poz.27 z późniejszymi zmianami).
3. Ustawa z dnia 21.06.2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2001 r. nr 71, poz.733 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 10.04.1997r. Prawo Energetyczne (jednolity tekst Dz. U. z 1997 r. nr 54 poz. 348 z późniejszymi zmianami).
5. Uchwały Rady Miejskiej Wrocławia w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Wrocław.
6. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14.01.2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz. U. z 2002 r. nr 8 poz. 70).
7. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29.03.2007 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2007 r. nr 61 poz.417).
8. Rozporządzenie z dnia 12.04.2002 r. Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. nr 75 poz. 690 z późniejszymi zmianami).
9. Rozporządzenie z dnia 2.07.2007r. Ministra Gospodarki w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczania w obrocie energią elektryczną (Dz. U. z 2007 r. nr 128 poz. 895 z późniejszymi zmianami).
10. Rozporządzenie z dnia 9.10.2006 r. Ministra Gospodarki w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczania z tytułu zaopatrzenia w ciepło (Dz. U. z 2006 r. nr 193 poz. 1423).
11. Statut Spółdzielni Mieszkaniowej „Pod Jaworami” z dnia 11.12.2007 r.
§ 2
Użyte w regulaminie określenia oznaczają odpowiednio:
użytkownik – najemca, właściciel lokalu, posiadacz spółdzielczego prawa do lokalu, osoba zajmująca lokal bez tytułu prawnego,
dostawca – firma świadcząca usługi w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków, oraz dostawy energii cieplnej i elektrycznej,
grupa rozliczeniowa - wszystkie lokale zasilane w ciepło lub ciepłą wodę z jednego źródła ciepła (ciepłowni lub węzła cieplnego).
grupa budynków - budynki zasilane w ciepło lub ciepłą wodę z jednego źródła ciepła (ciepłowni lub węzła cieplnego).
§ 3
1. Regulamin określa zasady rozliczania kosztów:
a) dostawy wody zimnej i odprowadzenia ścieków,
b) – g) uchylone
2. Koszty te ewidencjonowane są odrębnie dla poszczególnych budynków.
3. Spółdzielnia pośredniczy w dostawie wody i odprowadzeniu ścieków, (...) – zapis uchylony ) pomiędzy firmami świadczącymi powyższe usługi,
a Użytkownikami lokali jako odbiorcami usług.
4.Opłaty za powyższe usługi mogą być pobierane przez Spółdzielnię tylko w wypadkach, gdy użytkownik lokalu nie ma zawartej umowy bezpośrednio
z Dostawcą.
5. Całkowite koszty dostawy ciepła zużytego na potrzeby centralnego ogrzewania i podgrzania wody użytkowej rozliczane są dla:
a) budynków zasilanych z jednego źródła ciepła,
b) budynków zasilanych z kilku źródeł ciepła,
c) grup budynków zasilanych z jednego źródła ciepła,
zgodnie z wykazem zawartym w załączniku nr 1 do niniejszego regulaminu.
6. Koszty konserwacji źródeł ciepła obciążają wyłącznie budynki lub grupy budynków, w których one funkcjonują. Podstawą rozliczeniową przy ustalaniu odpłatności za konserwację źródeł ciepła może być:
a) suma mocy zamówionej dla budynku lub grupy budynków,
b) suma metrów kwadratowych powierzchni użytkowej budynku lub grupy budynków,
c) suma wielkości udziałów we współwłasności w budynku lub grupie budynków.
7. Celem prawidłowego rozliczania kosztów energii cieplnej węzły cieplne obsługujące budynki Spółdzielni wyposażone zostały w ciepłomierze.
8. – 13. – uchylone.
II. ZASADY ODCZYTÓW I ROZLICZEŃ ZUŻYCIA WODY ORAZ ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW.
§ 4
1. Podstawą rozliczania kosztów zakupu wody i odprowadzenia ścieków przez Spółdzielnię z dostawcą usługi są wskazania zamontowanych na
przyłączach wodociągowych do budynków wodomierzy głównych oraz aktualnie obowiązujące taryfy opłat za wodę i ścieki.
2. Koszty dostawy wody i odprowadzania ścieków ustalane są na podstawie faktur otrzymywanych od dostawcy.
3. Koszty zużycia zimnej wody i odprowadzenia ścieków rozlicza się odrębnie na wszystkich użytkowników lokali w ramach danej grupy rozliczeniowej.
4. Zużycie wody w lokalach nie wyposażonych w wodomierze ciepłej i zimnej wody rozliczane są w formie ryczałtu.
5. Za lokal wyposażony w wodomierze uważa się lokal mieszkalny, użytkowy lub inne pomieszczenie, w którym zamontowane są urządzenia pomiarowe
posiadające:
a) ważną legalizację,
b) odbiór techniczny i dokumentację odbioru wykonane przez służby techniczne Spółdzielni,
c) oplombowanie wykonane przez służby techniczne Spółdzielni.
6. Rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzenia ścieków dokonuje się w oparciu o:
a) wskazania wodomierzy głównych,
b) wskazania wodomierzy lokalowych zimnej i ciepłej wody,
c) aktualnie obowiązujące taryfy opłat za wodę i ścieki,
7. Wielkość zużycia wody ustala się jako sumę wskazań zainstalowanych w lokalu wodomierzy.
8. Lokale użytkowe rozliczane są zgodnie z umową najmu.
9. Opłaty za zużycie wody i odprowadzenie ścieków wnoszone przez użytkowników lokali na podstawie zawiadomień sporządzonych w oparciu o
odczyty iczników lokalowych, należy traktować jako zaliczki na poczet pokrycia całkowitych kosztów dostawy wody i odprowadzenia ścieków.
Całkowite koszty podlegają rozliczeniu po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
10. Ilość odprowadzanych z lokalu ścieków równa jest sumie zużytej wody zimnej i ciepłej określonej na podstawie wskazań zamontowanych w nim
wodomierzy, a przypadku ich braku – ilości wody zużytej zgodnie z ustalonym ryczałtem.
§ 5
1. Odczyty wskazań wodomierzy wody zimnej i ciepłej dokonywane są przez Użytkownika lokalu na koniec miesiąca czerwca i grudnia każdego roku.
2. Odczyty dokonywane są z dokładnością do 1,0 m3 zużycia wody.
3. Odczyty wodomierzy Użytkownik lokalu dostarcza do Spóldzielni w formie pisemnej. Dopuszcza się przesłanie odczytów drogą elektroniczną.
4. Odczyty wodomierzy Uzytkownik lokalu zobowiązany jest dostarczyć do Spóldzielni nie poźniej niż w terminie dwóch tygodni od daty planowanego
odczytu.
5. Odczytu wskazań wodomierzy dokonuje się także każdoroazowo w przypadku:
a) zmiany użytkownika lokalu,
b) zmiany cen wody zimnej lub odprowadzania ścieków,
c) wymiany lub legalizacji wodomierzy.
6. W przypadku wyposażenia zamontowanych w lokalach wodomierzy w moduł zdalnego odczytu radiowego, wskazania zużycia zimnej i ciepłej wody
oraz prawidłowość funkcjonowania urządzeń pomiarowych ustalane są , nna zlecenie Spóldzielni przez upoważnioną osobę, bez konieczności
wchodzenia do lokali.
7. Spóldzielnia ma prawo do kontroli wskazań wodomierzy podawanych przez Uzytkowników lokali.
§ 6
1. Koszty zużycia wody i odprowadzenia ścieków w przypadku punktów czerpalnych wody znajdujących się w pomieszczeniach wspólnego użytku (np. pralnie, piwnice itp.) rozlicza się w równej ilości, na użytkowników uprawnionych do korzystania z danego punktu czerpalnego.
2. Rozliczenie kosztów zużycia wody i odprowadzenia ścieków w przypadku punktów czerpalnych wody służących do celów gospodarczych odbywa się w równej ilości na użytkowników lokali z danej grupy rozliczeniowej.
§ 7
1. Koszty wynikające z tytułu różnic w zużyciu wody pomiędzy wskazaniami wodomierzy głównych a sumą wskazań wodomierzy lokalowych rozliczane będą na wszystkich użytkowników lokali w danej grupie rozliczeniowej, proporcjonalnie do wskazań zużycia wody w poszczególnych lokalach.
2. W zakresie rozliczania różnic pomiędzy zużyciem wskazanym przez wodomierze główne a sumarycznym zużyciem wody wodomierzy lokalowych, wodomierze w lokalach traktowane są jako podzielniki kosztów tych różnic.
3. Użytkownik lokalu w zaliczkach na pokrycie kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków obciążany będzie kosztem na poczet pokrycia różnic w zużyciu wody pomiędzy wskazaniami wodomierzy głównych a sumą wskazań wodomierzy lokalowych. Rozliczenie kosztów różnic w zużyciu wody następować będzie po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego.
4. Podstawę rozliczenia kosztów z tytułu różnic w zużyciu wody stanowią:
a) suma zużycia wody zimnej wg wskazań wodomierzy głównych zamontowanych na przyłączach wody w danej grupie rozliczeniowej,
b) suma zużycia ciepłej i zimnej wody wg wskazań wodomierzy lokalowych.
§ 8
1. W przypadku gdy Użytkownik nie dostarczy do Spółdzielni, w wymaganym terminie dwóch tygodni, odczytu wskazań wodomierzy, rozliczenie zużycia wody w lokalu za okres objęty odczytem nastąpi w formie ryczałtu. Ponowne rozpoczęcie rozliczenia według wskazań wodomierzy nastąpi od pierwszego dnia następnego miesiąca po podaniu odczytów wodomierzy przez Użytkownika oraz po ich kontoli przez pracownika Spółdzielni.
1a. W wyjątkowych udokumentowanych przypadkach takich jak np. pobyt w szpitalu, długotrwały wyjazd itp. Zarząd Spółdzielni na wniosek Użytkownika może odstąpić od rozliczania zużycia wody w formie ryczaltu i zdecydować o rozliczeniu zużycia wody na podstawie odczytu wskazań wodomierzy dokonanego przez pracownika Spółdzielni. Wnioski należy składać nie później niż 14 dni od chwili powiadomienia o ustaleniu ryczaltu. każdy ze złożonych wniosków rozpatrywany będzie przez Zarząd Spółdzielni indywidualnie na podstawie dokumentów przedstawionych przez Użytkownika.
2. Obciążenie za zużycie wody, o którym mowa w ust. 1, będzie dokonane w formie ryczałtu wg następujących zasad:
a) za zużycie wody – 10 m3/osobę/m-c
b) za podgrzanie wody – 5 m3/osobę/m-c
wg aktualnie obowiązujących w Spółdzielni opłat i taryf.
3. Użytkownik, który uniemożliwi zamontowanie lub wymianę wodomierzy w użytkowanym lokalu będzie rozliczany za zużycie wody i odprowadzenie ścieków w formie ryczałtu wg następujących zasad:
a) za zużycie wody – 20 m3/ osobę/m-c
b) za podgrzanie wody – 10 m3/ osobę/m-c.
wg aktualnie obowiązujących w Spółdzielni opłat i taryf.
§ 9
1. W przypadku kwestionowania przez użytkownika lokalu prawidłowości pracy wodomierza, Spółdzielnia zleci na jego pisemny wniosek dokonanie technicznej ekspertyzy urządzenia.
2. W przypadku potwierdzenia prawidłowości działania wodomierza, koszt ekspertyzy technicznej poniesie użytkownik lokalu.
3. Potwierdzenie w wyniku ekspertyzy nieprawidłowej pracy wodomierza, spowoduje dokonanie przez Spółdzielnię korekty obciążenia za wodę, przy czym:
a) korekta będzie dotyczyć obciążenia za okres od ostatniego odczytu.
b) należność za zużycie wody będzie obliczona według zużycia wody z dwunastu poprzednich miesięcy.
c) koszt ekspertyzy wodomierza pokryje Spółdzielnia.
§ 10
1. Spółdzielnia organizuje i dokonuje montażu lub okresowej wymiany zamontowanych w lokalach mieszkalnych i garażach urządzeń pomiarowych zużycia zimnej i ciepłej wody (całościowo dla danego budynku).
2. Użytkownik lokalu pokrywa koszty związane z montażem lub wymianą wodomierzy w formie comiesięcznych opłat.
3. W lokalach nieopomiarowanych opłata jest ponoszona za każdy wodomierz konieczny do zamontowania w celu pełnego opomiarowania zużycia wody.
III. NALICZENIE OBCIĄŻENIA ZA ZUŻYCIE WODY W PRZYPADKU NIELEGALNEGO POBORU WODY
§ 11
1. W przypadku stwierdzenia nielegalnego poboru wody z pominięciem urządzeń pomiarowych lub naruszenia urządzeń pomiarowych polegających na:
a) demontażu urządzeń pomiarowych,
b) powstrzymywaniu biegu urządzeń pomiarowych poprzez ingerencję z zewnątrz,
c) uszkodzeniu lub zerwaniu plomb legalizacyjnych i monterskich,
d) stwierdzeniu trwałych uszkodzeń obudowy licznika (pęknięcia lub uszkodzenia powierzchniowe świadczące o działaniu czynników zewnętrznych),
Spółdzielnia dokona obciążenia użytkownika lokalu za zużycie wody i odprowadzenie ścieków określone w formie ryczałtu w przypadkach:
a) nielegalnego poboru lub uszkodzenia układu pomiarowego wody zimnej w ilości 20 m3/ osobę w stosunku miesięcznym;
b) nielegalnego poboru lub uszkodzenia układu pomiarowego wody ciepłej za zużycie wody w ilości 10 m3/osobę w stosunku miesięcznym oraz za podgrzanie wody w ilości 10 m3/ osobę w stosunku miesięcznym;
wg aktualnie obowiązujących w Spółdzielni opłat i taryf.
2. Obciążenie zostanie dokonane za przypadające okresy od ostatniego niekwestionowanego odczytu wodomierzy do dnia ujawnienia naruszenia urządzeń pomiarowych lub stwierdzenia nielegalnego poboru wody włącznie.
§ 12
1. W celu ochrony systemów pomiarowych wody w lokalach przed ingerencją zewnętrznego pola magnetycznego wprowadza się możliwość montowania na wodomierzach, przez konserwatorów Spółdzielni lub na zlecenie Spółdzielni przez firmy zewnętrzne, dodatkowych sygnalizatorów (detektorów) tego pola.
2. Montaż potwierdzony będzie podpisaniem z użytkownikiem lokalu odpowiedniego protokołu.
3. Stan zamontowanych sygnalizatorów będzie kontrolowany doraźnie przez uprawnione służby Spółdzielni.
4. W przypadku stwierdzenia zmiany wskazań sygnalizatora informującej o zadziałaniu na wodomierz zewnętrznego pola magnetycznego lub uszkodzeniu go w sposób mechaniczny, użytkownik lokalu zostanie obciążony jak za nielegalny pobór wody zgodnie z zasadami § 11 Regulaminu.
5. W przypadku uniemożliwienia przez lokatora montażu sygnalizatora, o którym mowa w ust. 1 lub odmowy podpisania protokołu z jego montażu, mają zastosowanie zasady § 11 niniejszego Regulaminu.
6. W przypadku potwierdzenia nielegalnego poboru wody, koszty z tytułu zamontowania sygnalizatorów (detektorów) poniesie użytkownik lokalu.
§ 13
1. Użytkownik lokalu ponosi pełne koszty :
a) wymiany i napraw wodomierzy wynikających z przyczyn ich nieprawidłowego użytkowania,
b) ekspertyzy technicznej w przypadku potwierdzenia uszkodzenia wodomierza świadczącego o zamierzonym działaniu czynników zewnętrznych mogących mieć wpływ na prawidłową pracę tych urządzeń,
c) odłączenia i ponownego podłączenia dopływu wody.
2. W przypadku stwierdzenia:
a) nielegalnego poboru wody z pominięciem urządzenia pomiarowego,
b) ingerencji w prawidłowość wskazań urządzenia pomiarowego,
c) ujawnienia przeróbki instalacji wodociągowej przed wodomierzem
użytkownik lokalu zostanie obciążony kosztami doprowadzenia instalacji wodociągowej do stanu pierwotnego.
IV. ROZLICZANIE KOSZTÓW DOSTAWY ENERGII CIEPLNEJ
§ 14
1. Realizacja dostawy energii cieplnej odbywa się na podstawie umowy zawartej przez Spółdzielnię z Dostawcą.
2. Koszty zakupu energii cieplnej do budynku lub grupy budynków obciążają wszystkich użytkowników lokali w danym budynku lub grupie budynków.
3. Koszty zakupu energii cieplnej rozlicza się odrębnie dla poszczególnych budynków lub grup budynków zasilanych z jednego źródła ciepła (ciepłowni lub węzła cieplnego).
4. Koszty zakupu ciepła w okresie rozliczeniowym wynikają z umowy zawartej na dostawę ciepła i obowiązującej taryfy.
§ 15
1. Przyjmuje się podział kosztów zakupu energii cieplnej na:
a) koszty stałe niezależne od ilości zużytej energii cieplnej w budynku lub grupie budynków (np. koszty nośnika ciepła, koszty strat ciepła na transporcie i cyrkulacji, koszty eksploatacji i konserwacji węzłów, dozoru technicznego, energii elektrycznej, mocy zamówionej, ...),
b) koszty przygotowania ciepłej wody
c) koszty dostawy energii cieplnej na cele centralnego ogrzewania.
2. Koszty zużycia energii cieplnej umownie dzielone są na:
a) koszty wspólne zużycia ciepła, które przeznaczone zostało do ogrzania pomieszczeń wspólnego użytku (klatki schodowe, pralnie, suszarnie, korytarze na strychu itp.),
b) koszty indywidualnego zużycia ciepła przeznaczonego na ogrzewanie poszczególnych lokali.
§ 16
1. Koszty stałe niezależne od ilości zużytej energii cieplnej oraz koszty zakupu energii cieplnej na cele centralnego ogrzewania w grupie budynków zasilanych z jednego źródła ciepła dzieli się na te budynki proporcjonalnie do mocy zamówionej dla danego budynku.
2. Koszty stałe niezależne od ilości zużytej energii cieplnej oraz koszty zakupu energii cieplnej na cele centralnego ogrzewania dla budynku zasilanego za pośrednictwem więcej niż jednego źródła ciepła oblicza się jako sumę kosztów stałych dla danego budynku.
3. Koszty stałe niezależne od ilości zużytej energii cieplnej oraz koszty zakupu energii cieplnej na cele centralnego ogrzewania określone indywidualnie dla każdego budynku rozlicza się proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokali w danym budynku.
§ 17
1. Proporcje podziału mocy zamówionej w grupie budynków zasilanych z jednego źródła ciepła są ustalane na podstawie orzeczenia technicznego ustalającego zapotrzebowanie mocy cieplnej w budynkach Spółdzielni.
2. Proporcje ustalone w ust. 1 mogą ulec zmianie w przypadku wykonania termomodernizacji budynku zgodnie ze sporządzonym wcześniej audytem energetycznym.
§ 18
1. Koszt zakupu energii cieplnej do budynku pokrywane są w opłatach pobieranych od użytkowników lokali za centralne ogrzewanie oraz w opłatach za podgrzanie wody. Wysokość tych opłat powinna być ustalona w taki sposób, aby zapewniała wyłącznie pokrycie ponoszonych kosztów zakupu ciepła.
2. Koszty dostawy energii cieplnej rozlicza się raz w roku nie później niż do 31 maja danego roku za rok poprzedni. Za okres rozliczeniowy przyjmuje się okres 12-tu kolejnych miesięcy danego roku (od 1 stycznia do 31 grudnia), za który dokonuje się rozliczenia kosztów zakupionej energii cieplnej z wniesionymi przez użytkowników lokali zaliczkami.
3. Koszt zużycia energii cieplnej na cele centralnego ogrzewania stanowi różnicę kosztów ogólnego zużycia energii cieplnej oraz kosztów energii cieplnej przeznaczonej na podgrzanie wody obliczonych wg poniższego wzoru:
Umowny koszt podgrzania 1 m3 wody (zł/m3)
Ocw = 0.001 x cw x V (tcw – twz) Cj x a
gdzie:
Ocw – umowny koszt podgrzania 1 m3 wody
cw – ciepło właściwe wody = 4.19 KJ
V – 1 m3
tcw – temperatura ciepłej wody na zaworach czerpalnych
tzw – temperatura wody zimnej na wejściu do źródła ciepła (ciepłowni lub węzła cieplnego)
Cj – jednostkowa cena jednego GJ energii cieplnej wg obowiązujących stawek
a – współczynnik strat ciepła na transporcie i cyrkulacji
4. Koszty ciepła przeznaczonego na podgrzanie wody rozliczane są w opłatach wg wskazań lokalowych wodomierzy wody ciepłej, a w przypadku ich braku na podstawie ryczałtu i nie podlegają dalszym rozliczeniom.
§19
1. Koszty energii cieplnej wykorzystanej przez lokale użytkowe, dla których zamontowane zostały podliczniki energii cieplnej rozliczane są proporcjonalnie do powierzchni użytkowej tych lokali z uwzględnieniem współczynnika wysokościowego dla lokali, których wysokość jest wyższa niż 2,5 m.
2. Koszty energii cieplnej wykorzystanej przez lokale użytkowe, dla których nie zamontowano podliczników energii cieplnej rozlicza się na podstawie współczynnika wynikającego z udziału powierzchni użytkowej lokalu w powierzchni użytkowej całego budynku z uwzględnieniem współczynnika wysokościowego dla lokali, których wysokość jest wyższa niż 2,5 m.
3. Określenie powierzchni grzewczej lokalu użytkowego dokonuje się przez przemnożenie powierzchni lokalu użytkowego przez współczynnik wysokości:
Ww = hul/h
Ww – współczynnik wysokości
hul – wysokość lokalu użytkowego
h – 2.5 m
4. Koszty energii cieplnej dla garaży mieszczących się w budynkach mieszkalnych nie objętych indywidualnym rozliczeniem kosztów energii cieplnej, oblicza się jako 50% stawki obowiązującej dla lokali mieszkalnych w tych budynkach.
5. Koszty stałe i koszty przygotowania ciepłej wody dla lokali użytkowych rozliczane są tak jak w lokalach mieszkalnych.
§ 20
1. Za dostarczone na potrzeby centralnego ogrzewania ciepło należy wnosić opłaty miesięczne, które traktowane są jako zaliczki. Podlegają one
ostatecznemu rozliczeniu po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Wysokość opłat zaliczkowych za centralne ogrzewanie ustala się na podstawie
planowanych kosztów odniesionych do powierzchni użytkowej lokali.
2. Podstawą ustalenia wysokości opłat miesięcznych za ogrzewanie mieszkań i lokali użytkowych jest:
a) prognozowane zużycie ciepła obliczone na podstawie zużycia ciepła w danym budynku lub grupie budynków w poprzednim okresie rozliczeniowym,
b) taryfa dla ciepła (wraz z opłatami stałymi) obowiązująca w momencie ustalania opłat, powiększona o szacunkowy wzrost w okresie rozliczeniowym,
c) rezerwa na nieprzewidziane sytuacje (nieprzeciętne warunki atmosferyczne) w wysokości do 10%,
3. Wysokość opłaty miesięcznej za ogrzewanie oraz za podgrzanie 1 m3 wody ustala się na okres rozliczeniowy.
4. Wysokość stawek opłaty miesięcznej za ciepło przyjmuje się oddzielnie dla budynku lub grupy budynków zasilanych z jednego źródła ciepła.
6. Zużycie ciepłej wody ustala się na podstawie odczytów wskazań wodomierzy wody ciepłej w lokalach, a w przypadku ich braku zgodnie z ustalonym
ryczałtem.
V. INDYWIDUALNE ROZLICZENIA KOSZTÓW ENERGII CIEPLNEJ
§ 21
1. Koszty stałe rozliczane są na podstawie zasad określonych w §16.
2. Indywidualne rozliczanie kosztów centralnego ogrzewania przeprowadzane jest w oparciu o wskazania zamontowanych na grzejnikach centralnego
ogrzewania elektronicznych podzielników kosztu, z uwzględnieniem poniższych zasad:
a) Podzielniki kosztu nie stanowią urządzeń pomiarowych w rozumieniu stosownych przepisów.
b) Montaż podzielników, ich odczyty i rozliczenia wskazań dokonują firmy rozliczające, na podstawie oddzielnie zawartych umów. Odczytów mogą dokonywać również uprawnieni do tego pracownicy Spółdzielni.
c) Rozliczenia dokonuje się, zgodnie z ustawą Prawo Energetyczne, tj. w oparciu o współczynniki redukcyjne niekorzystnego położenia lokalu w budynku. W budynkach nie posiadających podzielników kosztu energii cieplnej wartość współczynników przyjmowana jest do obliczeń jako równa 1.
d) Koszty rozliczeń obciążają użytkowników lokali, proporcjonalnie do zainstalowanych podzielników.
e) Montażu podzielników nie dokonuje się w pomieszczeniach łazienek i wc.
f) Dopuszcza się, w drodze wyjątku, montaż podzielników w pomieszczeniach łazienek i wc. W przypadku opomiarowania tych pomieszczeń rozlicza się je na tych samych zasadach jak inne pomieszczenia opomiarowane.
g) Odczyty podzielników dokonuje się w obecności pełnoletnich użytkowników lokali, a osoba podpisująca protokół stwierdza ich prawidłowość lub drogą radiową bez konieczności wejścia do lokali.
h) Odmowa podpisania protokołu przez użytkownika lokalu (mieszkańca) nie powoduje odstąpienia od rozliczenia. Jednostronnie spisane wskazania na wyświetlaczu podzielnika jednostek stanowią podstawę rozliczenia kosztów.
i) O terminie odczytów Spółdzielnia powiadamia użytkowników lokali przez wywieszenie ogłoszeń na klatkach schodowych.
j) W przypadku braku odczytu z winy użytkownika w pierwszym terminie ustala się drugi termin odczytu i powiadamia użytkownika lokalu przez pozostawienie informacji w skrzynce pocztowej lub w drzwiach wejściowych lokalu. W informacji podaje się dzień i godziny odczytu.
k) W przypadku braku możliwości dokonania odczytu wskazań podzielników, pomimo prób opisanych w ust. 9 i 10, lokal rozliczany jest wg największej ilości jednostek obliczeniowych przypadających na m2 w lokalach odczytanych w opomiarowanym budynku.
3. Rozliczenie roczne w lokalu, w którym użytkownik nie wyraził zgody na zamontowanie podzielników kosztów lub nie udostępnił lokalu do odczytu
podzielników ze względu na nieobecność lub odmowę dostępu przeprowadzone zostanie wg największej ilości jednostek obliczeniowych
przypadających na m2 w lokalach odczytanych opomiarowanego w budynku.
4. W przypadku stwierdzenia naruszenia plomb lub uszkodzenia podzielnika kosztów na jednym z grzejników lokalu, z wyłączeniem wad technicznych, rozliczenie roczne przeprowadza się jak wskazano w ust. 3.
5. W przypadku zużycia technicznego lub wady technicznej podzielnika rozliczenie pomieszczenia lub lokalu wykonane zostanie na podstawie zużyć z roku poprzedniego.
6. W przypadku wyrażenia zgody na demontaż grzejników przez Spółdzielnię, rozliczenie pomieszczeń odbywać się będzie wg średniej ilości jednostek obliczeniowych przypadających na m2 w lokalach odczytanych opomiarowanego w budynku.
7. W przypadku stwierdzenia samodzielnej ingerencji w instalację centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej, użytkownik lokalu zobowiązany jest do przywrócenia na własny koszt prawidłowych parametrów instalacji w terminie wskazanym przez Spółdzielnię i rozliczany będzie wg największej ilości jednostek obliczeniowych przypadających na m2 w lokalach odczytanych opomiarowanego w budynku.
8. Rozliczeniu energii cieplnej podlegają poniesione w okresie rozliczeniowym koszty energii cieplnej odpowiednio: na potrzeby podgrzania wody i zmienne na potrzeby centralnego ogrzewania, pomniejszone o sumę opłat ryczałtowych wniesionych przez użytkowników lokali nie wyposażonych w wodomierze i podzielniki kosztów.
9. Rozliczenie kosztów zmiennych polega na podzieleniu sumy kosztów zmiennych przez sumę jednostek obliczeniowych (wskazania podzielników kosztów z uwzględnieniem wydajności cieplnej grzejników i współczynników redukcyjnych) danego budynku i pomnożeniu tego ilorazu przez sumę wskazań podzielników zamontowanych w użytkowanym lokalu. Wynik powyższego rozliczenia odnoszony jest do wniesionych zaliczek.
10. Ustalone w wyniku rozliczenia:
a) niedopłaty winny być uregulowane w całości, jednorazowo w terminie 30 dni od daty rozliczenia,
b) nadpłaty zalicza się na poczet należnego czynszu lub zwraca się Użytkownikowi na pisemny wniosek
11. Na pisemny wniosek Użytkownika dopuszcza się, za zgodą Zarządu, dokonanie uiszczenie niedopłaty w systemie ratalnym.
12. W przypadku zmiany użytkownika lokalu w okresie rozliczeniowym (zbycie prawa do lokalu, zamiana lokali) nabywca prawa przejmuje wszelkie skutki (zobowiązania, wierzytelności) wynikające z rozliczenia kosztów dostawy energii cieplnej.
§ 22
1. Opłaty na pokrycie kosztów zmiennych, dla celów centralnego ogrzewania, ustalane są następująco:
a) dla lokali wyposażonych w podzielniki kosztów i objętych systemem indywidualnego rozliczania kosztów energii cieplnej – opłata ustalana jest w formie zaliczki płatnej w 12 miesięcznych ratach. Wysokość zaliczki wynika z prognozowanej dla danej nieruchomości wysokości kosztów zmiennych w przeliczeniu na powierzchnię użytkową lokali ogrzewanych danego budynku lub grupy budynków, powiększonej o wartość opłaty stałej, o szacunkowy wzrost ceny ciepła w okresie rozliczeniowym i rezerwę na nieprzewidziane sytuacje (nieprzeciętne warunki atmosferyczne) w wysokości do 10%,
b) dla lokali nie wyposażonych w podzielniki kosztów, a objętych systemem indywidualnego rozliczania kosztów, opłata ustalana jest w formie ryczałtu płatnego w 12 miesięcznych ratach i nie podlegającego rozliczeniu. Wysokość ryczałtu ustala się wg największej ilości jednostek obliczeniowych przypadających na m2 powierzchni lokali danego budynku lub grupy budynków, w których dokonano odczytu w roku poprzednim i powiększa się go o wartość opłaty stałej, o szacunkowy wzrost ceny ciepła w okresie rozliczeniowym i rezerwę na nieprzewidziane sytuacje (nieprzeciętne warunki atmosferyczne) w wysokości do 10%.
VI. UPUSTY W ROZLICZENIACH KOSZTÓW CIEPŁA DLA POTRZEB OGRZEWANIA I PRZYGOTOWANIA CIEPŁEJ WODY UŻYTKOWEJ Z TYTUŁU WADLIWEGO DZIAŁANIA SYSTEMU CIEPŁOWNICZEGO.
§ 23
1. Niedogrzanie lokalu lub brak ciepłej wody użytkowej użytkownik lokalu powinien zgłosić w dniu stwierdzenia usterki do Działu Technicznego, który w przeciągu 24 godzin od momentu zgłoszenia ma obowiązek komisyjnego sprawdzenia zgłoszenia w obecności użytkownika lokalu.
2. Indywidualnym odbiorcom w lokalach przysługują upusty w opłatach za ciepło dostarczone na ogrzewanie i podgrzewanie wody wodociągowej, jeżeli z powodu wadliwego działania instalacji odbiorczych:
a) temperatura w poszczególnych pomieszczeniach lokali jest niższa od temperatury określonej w odrębnych przepisach,
b) temperatura podgrzanej wody wodociągowej jest w punkcie czerpalnym niższa od 45oC.
c) Pomiar temperatury wody na wylewce dokonuje się po 1 min od otwarcia do pełna wylotu wylewki.
d) Określa się następujące wysokości upustów za każdą rozpoczęta dobę niedogrzania lokalu w wysokości stanowiącej równowartość:
e) jednej trzydziestej opłaty miesięcznej za ogrzewanie, jeżeli obniżenie temperatury w lokalu spadło poniżej 16oC,
f) jednej piętnastej opłaty miesięcznej za ogrzewanie, jeżeli obniżenie temperatury w lokalu spadło poniżej 12oC.
g) Za każdą rozpoczętą dobę, w której wystąpiło zaniżanie temperatury ciepłej wody użytkowej w wysokości stanowiącej równowartość:
h) jednej trzydziestej opłaty miesięcznej za ciepło na podgrzanie wody użytkowej, jeżeli temperatura wody nie była niższa od 40oC,
i) jednej piętnastej opłaty miesięcznej za ciepło na podgrzewanie wody użytkowej, jeżeli temperatura wody była niższa od 40oC.
j) Bonifikaty, upusty lub inne opłaty mogą być zarachowane na poczet bieżących należności za używany lokal lub wypłacone użytkownikowi na jego pisemny wniosek.
k) Bonifikat w opłatach za centralne ogrzewanie nie stosuje się w przypadkach gdy niedogrzanie zostało spowodowane przez użytkownika niedostatecznym zabezpieczeniem lokalu przed wyziębieniem czy w wyniku ingerencji w instalację w lokalu bez zgody Spółdzielni.
l) Fakt niedogrzewania lokalu, bez względu na system rozliczeń, stwierdza komisyjnie przedstawiciel Spółdzielni w oparciu o przeprowadzone pomiary temperatur niezwłocznie po zgłoszeniu. Z czynności tych sporządzany jest stosowny protokół, w którym określa się przyczynę występującego niedogrzewania oraz sposób naliczenia upustów za niedogrzewanie.
m) Upustów, o których mowa nie stosuje się w przypadku klęsk żywiołowych jak również innych zdarzeń losowych i awarii zaistniałych nie z winy dostawcy.
VII. SPOSÓB ROZLICZANIA NADPŁAT I NIEDOPŁAT
§ 24
1. Powstałe niedopłaty z tytułu rozliczenia zużycia wody zimnej i odprowadzania ścieków, wody ciepłej i centralnego ogrzewania należy uregulować w terminie 30 dni od daty wystawienia obciążenia. W indywidualnych przypadkach na wniosek członka spółdzielni, Zarząd Spółdzielni może rozłożyć kwotę niedopłaty na raty.
2. Nadpłaty mogą być zarachowane na poczet bieżących należności za używany lokal lub wypłacone użytkownikowi na jego pisemny wniosek.
VIII. ZASADY ROZLICZEŃ Z TYTUŁU WYWOZU NIECZYSTOŚCI STAŁYCH - uchylony
IX. ROZLICZANIE KOSZTÓW ENERGII ELEKTRYCZNEJ DO CELÓW ZWIĄZANYCH Z UTRZYMANIEM NIERUCHOMOŚCI WSPÓLNYCH -uchylony
X. ROZLICZANIE KOSZTÓW KONSERWACJI DŹWIGÓW OSOBOWYCH -uchylony
XI. KOSZTY KONSERWACJI INSTALACJI DOMOFONOWEJ I ZAPÓR PARKINGOWYCH - uchylony
XII. OBOWIĄZKI UŻYTKOWNIKA LOKALU.
§ 29
Użytkownik lokalu zobowiązany jest do:
a) bieżącej kontroli wskazań wodomierzy,
b) zabezpieczenia urządzeń pomiarowych przed możliwością ich uszkodzenia,
c) przestrzegania zakazu dokonywania samowolnej zmiany usytuowania wodomierzy. Zmiana może być dokonana na wniosek zainteresowanego za zgodą i na warunkach ustalonych przez Spółdzielnię.
d) nienaruszania plomby legalizacyjnej i monterskiej wodomierzy i podzielników kosztów energii cieplnej,
e) zapewnienia swobodnego dostępu do wodomierzy w celu odczytu ich wskazań, konserwacji, naprawy lub wymiany,
f) niezwłocznego informowania Spółdzielni o fakcie uszkodzenia, zatrzymania pracy wodomierza (brak wskazania zużycia wody) lub braku pracy wyświetlacza podzielnika kosztów energii cieplnej albo o wadliwym działaniu zaworu termostatycznego i instalacji grzewczej,
g) udostępnienia lokalu pracownikowi Spółdzielni lub innym uprawnionym przedstawicielom firm działającym w imieniu Spółdzielni w celu kontroli stanu instalacji i urządzeń oraz odcięcia dostawy wody,
h) informowania Spółdzielni o wszelkich zmianach ilości osób zamieszkujących w lokalu mających wpływ na wysokość pobieranych za ten lokal opłat.
XIII. OBOWIĄZKI SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ.
§ 30
Na Spółdzielni ciążą następujące obowiązki:
1. Planowanie i dokonywanie okresowych wymian wodomierzy w terminach wynikających z obowiązujących w tym zakresie przepisów.
2. Organizowanie i przeprowadzanie kontrolnych odczytów wodomierzy lokalowych i wodomierzy głównych.
3. Niezwłocznej wymiany wodomierzy uszkodzonych, po otrzymaniu i sprawdzeniu informacji o awarii od użytkowników lokali.
4. Kontrolowanie prawidłowości pracy wodomierzy podczas wykonywania innych prac niż w/w w poszczególnych lokalach.
5. Dokonywanie po montażu oplombowania wodomierzy w przypadkach wykonywania robót wymagających jego demontażu.
6. Dokonywanie rozliczeń kosztów zużycia energii elektrycznej, cieplnej, wody i odprowadzania ścieków, konserwacji dźwigów osobowych i wywozu nieczystości oraz powiadamianie użytkowników lokali o wysokości opłat.
7. Do służb Spółdzielni uprawnionych do przeprowadzenia kontroli zalicza się:
a. konserwatorów ,
b. specjalistów ds. technicznych,
c. kierownika Działu Technicznego Spółdzielni.
XIV. POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
§ 31
1. Podstawa rozliczeń konieczna do ustalenia odpłatności za zużycia wody i odprowadzania ścieków, energii elektrycznej, energii cieplnej i podgrzania ciepłej wody użytkowej, wywozu nieczystości stałych oraz konserwacji dźwigów, domofonów i zapór parkingowych określona została w Załączniku nr 2 do niniejszego Regulaminu.
2. Decyzję o sposobie i zmianie podstawy rozliczeń określonej w Załączniku nr 2 każdorazowo podejmuje Rada Nadzorcza.
3. Zasady określone w § 8 ust. 3 obowiązują od dnia 01.04.2010 r.
4. W kwestiach spornych związanych z rozliczeniem kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków, energii elektrycznej, energii cieplnej i podgrzania ciepłej wody użytkowej, wywozu nieczystości stałych oraz konserwacji dźwigów, domofonów i zapór parkingowych Użytkownikom lokali przysługuje tryb odwoławczy do organów Spółdzielni.
5. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem obowiązują stosowne przepisy Kodeksu cywilnego, Prawa Spółdzielczego, Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Pod Jaworami” we Wrocławiu.
Regulamin wchodzi w życie od dnia 01.01.2010 r.
ZAŁĄCZNIK nr 1
WYKAZ BUDYNKÓW
1. Budynki zasilane z jednego węzła cieplnego:
a) al. Jarzębinowa 10,
b) al. Jarzębinowa 20,
c) al. Dębowa 12-14a,
d) al. Lipowa 19,
e) ul. Sokola 54-60, ul. Januszowicka 17/19,
f) ul. Weigla 1-3a,
2. Budynki zasilane z kilku węzłów cieplnych
a) ul. Powstańców Śl. 176-180,
b) ul. Powstańców Śl. 192-198,
3. Grupy budynków zasilanych z jednego węzła cieplnego
a) al. Dębowa 8, al. Jarzębinowa 11,
b) al. Dębowa 7-9a, al. Dębowa 9b, ul. Sudecka 118,
c) ul. Sudecka 110, ul. Sudecka 112,
d) ul. Sudecka 116, ul. Sudecka 114,
e) ul. Sudecka 147-147a, al. Dębowa 5-5a, ul. Sudecka 147b,
f) al. Jaworowa 30-30b, al. Jaworowa 32-32b, ul. Sudecka 108,
g) al. Jaworowa 34-34b, al. Wiązowa 9-13, al. Lipowa 23,
h) al. Wiązowa 18-22, al. Jaworowa 40-40b, al. Jaworowa 40c-40e,
i) al. Jaworowa 21, al. Jarzębinowa 4.
ZAŁĄCZNIK nr 2
PODSTAWA ROZLICZEŃ
LP. |
MEDIA |
JEDNOSTKA |
UWAGI |
1. |
Zimna woda i odprowadzanie ścieków |
m3 |
|
2. |
Centralne ogrzewanie: - lokale nieopomiarowane - lokale opomiarowane - grupa budynków częściowo opomiarowanych zasilanych z jednego źródła ciepła |
m2 wg wskazań podzielników ciepła moc zamówiona -zgodnie z audytem energetycznym |
Dla garaży mieszczących się w budynkach mieszkalnych – 50% stawki Rozliczenie przez firmę zewnętrzną Dla grupy budynków, z których część został poddana termmomodernizacji |
3. |
Podgrzanie wody |
m3 |
|
4. |
Energia elektryczna |
m2 |
|
5. |
Wywóz nieczystości stałych |
ilość osób |
Dla garaży – 50% stawki |
6. |
Konserwacja instalacji domofonowej |
od mieszkania |
|
7. |
Konserwacja zapór parkingowych |
od lokalu |
Posiadacz lokali użytkowych i mieszkalnych ponosi opłaty tylko od ilości mieszkań |
8. |
Konserwacja dźwigów |
ilość osób |
|
9. |
Legalizacja liczników |
ilość liczników |
|