I. Członkowie Spółdzielni zobowiązani są stosować się do niżej wymienionych postanowień
1. W przypadku awarii instalacji gazowych, elektrycznych, ciepłej lub zimnej wody, kanalizacji itp., znajdujących się w lokalu mieszkalnym lub poza nim, mieszkaniec obowiązany jest powiadomić administrację, a poza godzinami pracy – pogotowie techniczne właściwej instytucji.
2. Spółdzielnia obowiązana jest do umieszczania kontaktowych numerów telefonów awaryjnych w widocznym miejscu.
3. Spółdzielnia zobowiązana jest do skutecznej interwencji w przypadku niesprawnego działania instytucji zabezpieczających dostawy wody, prądu, gazu, funkcjonowanie wind, domofonów itp.
4. Użytkownik obowiązany jest udostępnić lokal pracownikom SM lub firmom wskazanym przez Spółdzielnię w celu:
- usunięcia awarii wywołującej szkodę lub zagrażającej bezpośrednio powstaniu szkody
- przeprowadzenia napraw należących do obowiązków Spółdzielni
- wykonania robót remontowych dotyczących całego budynku
- przeprowadzenia okresowych kontroli stanu technicznego budynku, instalacji gazowych, elektrycznych wod. – kan., co., przewodów wentylacyjnych i spalinowych
- odczytu zamontowanych urządzeń pomiarowych
5. Zabrania się manipulacji przy urządzeniach dźwigowych i hydroforowych bez względu na przyczynę.
6. Zabrania się manipulacji przy urządzeniach elektrycznych poza mieszkaniem lokatora, na klatce schodowej, piwnicy i strychu. Poza tym niedozwolone jest:
- naprawianie bezpieczników
- zmienianie zabezpieczeń
- włączanie urządzeń powodujących zakłócenia w odbiorze telewizyjnym i radiowym
- włączanie urządzeń elektrycznych i elektronicznych nieposiadających atestów i homologacji
7. Zabrania się regulacji zaworów centralnego ogrzewania przez lokatora, a w szczególności:
- wymieniania kryzy dławiącej lub dokładania żeberek do istniejących grzejników
- wymieniania istniejących grzejników na inne bez zgody Spółdzielni
- dokręcania śrubunków i zaworów grzejnikowych
- zakręcania zaworów odpowietrzających na ostatnich kondygnacjach
8. Dokonywanie jakichkolwiek przeróbek instalacji gazowej we własnym zakresie jest niedozwolone.
9. Wszelkie uszkodzenia wewnątrz lokalu oraz poza nim, powstałe z winy użytkownika lokalu obciążają winnego bez względu na zakres naprawy. Spółdzielnia ma prawo po bezskutecznym wezwaniu, przeprowadzić naprawę na koszt lokatora.
II. W ramach obowiązków określonych Statutem Spółdzielnia zobowiązana jest do:
1. Utrzymania zasobów mieszkaniowych w należytym stanie technicznym.
2. Utrzymania w porządku i czystości, jak również estetycznej oprawie budynków i ich otoczenia.
3. Przeprowadzania okresowych kontroli stanu technicznego budynków, instalacji gazowych, elektrycznych, wod.–kan., co., przewodów wentylacyjnych i spalinowych.
4. Przeprowadzania w ramach zgromadzonych środków napraw, konserwacji i remontów nie ujętych jako obowiązki lokatora.
5. Zapewnienia sprawnego funkcjonowania wszystkich instalacji i urządzeń w częściach wspólnych budynku oraz instalacji domofonowej (bez aparatu odbiorczego).
6. Zapewnienia stałego i bezpiecznego funkcjonowania dźwigów.
7. Szybkiego interweniowania w przypadku zakłóceń w dostarczaniu przez FORTUM ciepła do ogrzewania budynków i podgrzania wody.
Aby wypełnić te zadania, Spółdzielnia wykonuje konserwacje i remonty zabezpieczające i modernizacyjne na podstawie rocznych planów zatwierdzonych przez Radę Nadzorczą.
III. Do wyżej wymienionych remontów finansowych z opłat czynszowych należą również remonty wykonywane wewnątrz lokali mieszkalnych, a mianowicie:
1. Naprawa i wymiana pionowej instalacji wod. – kan. z wyłączeniem urządzeń sanitarnych i instalacji poziomych wewnątrz lokalu.
2. Naprawa i wymiana całej instalacji centralnego ogrzewania z wyjątkiem grzejników.
3. Naprawa i wymiana instalacji gazowej bez urządzeń odbiorczych.
4. Naprawa i wymiana instalacji domofonów z wyjątkiem osprzętu.
1. Lokal mieszkalny powinien być użytkowany w sposób zapewniający:
- zachowanie wymogów bezpieczeństwa
- utrzymanie wymaganego stanu technicznego
- utrzymanie stanu higieniczno – sanitarnego określonego odrębnymi przepisami
- prawidłowe funkcjonowanie instalacji i urządzeń znajdujących się w tym lokalu
2. W czasie użytkowania instalacji i urządzeń należy:
- zapewnić ich ochronę przed uszkodzeniem
- wykonywać zabiegi konserwacyjne i naprawy przewidziane instrukcją użytkowania
- likwidować przecieki z instalacji, w zakresie obciążającym użytkownika lokalu, niezwłocznie po ich pojawieniu się
- dokonywać napraw i wymian uszkodzonych lub zużytych elementów instalacji i wyposażenia lokalu w zakresie obciążającym użytkownika
- informować właściciela budynku o wszelkich uszkodzeniach instalacji, których naprawa należy do jego obowiązków
3. W przypadku wystąpienia uszkodzeń lub zakłóceń w funkcjonowaniu instalacji, należy niezwłocznie wstrzymać ich eksploatację, jeżeli dalsze użytkowanie może spowodować zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia.
4. Naprawa i konserwacja urządzenia gazowego może być powierzona wyłącznie osobom posiadającym świadectwa kwalifikacyjne.
5. Instalacje i urządzenia gazowe po ich naprawie lub wymianie nie mogą być użytkowane bez poddania ich próbie szczelności.
6. Sposób użytkowania przewodów spalinowych i wentylacyjnych powinien być zgodny z przeznaczeniem tych przewodów i uniemożliwiać ograniczenie lub utratę ich drożności i szczelności.
7. Wszelkie zmiany instalacji w lokalu dokonywane w czasie jego użytkowania wymagają pisemnej zgody właściciela budynku.
8. W robotach remontowych wykonywanych w lokalu należy stosować wyroby dopuszczone do obrotu i stosowania w budownictwie oraz zapewnić właściwe funkcjonowanie znajdujących się w nim wspólnych instalacji lub urządzeń.
9. W czasie wykonywania robót remontowych w lokalu należy zapewnić bezpieczeństwo użytkowników innych lokali oraz ograniczyć do niezbędnego minimum uciążliwość związaną z realizacją robót dla użytkowników pozostałych lokali.
10. Prace remontowe i konserwacyjne wewnątrz lokali mieszkalnych, garaży, piwnic, komórek należą do obowiązków mieszkańców i obciążają ich, niezależnie od wnoszonych opłat czynszowych oraz od formy prawa do lokalu.
11. Do tych prac remontowych w szczególności należą:
- naprawa, wymiana i obustronne malowanie stolarki okiennej, balkonowej, drzwiowej, bram garażowych, wbudowanych mebli, szklenie i okitowanie okien, naprawa uszkodzonych okuć i zamków
- naprawa i wymiana podłóg, posadzek, wykładzin podłogowych oraz naprawa i malowanie ścian, okładzin ceramicznych, szklanych i innych
- naprawa lub wymiana poziomej instalacji wod.-kan. łącznie z armaturą sanitarną
- naprawa lub wymiana gazowych urządzeń grzejnych, kuchenek gazowych, podgrzewaczy wody
- naprawa lub wymiana przewodów i osprzętu instalacji elektrycznej od tablicy mieszkaniowej
12. Bez zgody Zarządu Spółdzielni mieszkańcom nie wolno:
- przebudowywać mieszkania, zmieniając rozkład pomieszczeń
- wyburzać ścian wewnętrznych i wykonywać nowych otworów drzwiowych i okiennych
- przerabiać instalacji wod. – kan., co., gazowych, elektrycznych
- wchodzić na dachy, instalować na dachach i elewacjach budynków anten telewizyjnych i radiowych
- zakładać krat i zabudowywać loggii i balkonów
- przeprowadzać innych prac remontowych na balkonach i loggiach
- zmieniać kolorystyki elewacji przy malowaniu okien i drzwi
- zmieniać podział i wymiary wymienianej stolarki okiennej i drzwiowej
- likwidować i zabudowywać kratek wentylacyjnych w użytkowanych lokalach
- zabudowywać wnęk na korytarzach, klatkach schodowych i piwnicach
- zajmować dla potrzeb własnych pomieszczeń wspólnego użytku.
Traci moc Regulamin praw i obowiązków mieszkańców i administracji Spółdzielni Mieszkaniowej „Pod Jaworami” w zakresie remontów i konserwacji uchwalony przez Radę Nadzorczą w dniu 25 marca 1999 r. – Uchwała nr 25/III/99.
Regulamin niniejszy został zatwierdzony przez Radę Nadzorczą SM „Pod Jaworami” Uchwałą nr U 18/17/05 z dnia 29 września 2005 roku.